Skip to main content
Log in

The European Study of Epidemiology and Treatment of Cardiac Inflammatory Diseases (ESETCID) First Epidemiological Results

First Epidemiological Results

  • Published:
Herz Aims and scope Submit manuscript

Abstract

By including immunohistochemical parameters the WHF Task Force for the Definition of Acute and Chronic Myocarditis expanded the light microscopical Dalla criteria of myocarditis. The rapid development of new molecular biological techniques such as polymerase chain reaction (PCR) and in-situ hybridization has improved our understanding of the underlying etiological and pathophysiological mechanisms in inflammatory heart disease. Treatment of dilated cardiomyopathy with inflammation is still controversial, however. The American Myocarditis Treatment Trial could not demonstrate a significant difference in the improvement of ejection fraction between patients with active myocarditis in the cyclosporine/prednisolone treated group when compared to placebo.

In the European Study of Epidemiology and Treatment of Inflammatory Heart Disease (ESETCID) patients with acute or chronic myocarditis are treated specifically according to the etiology of the disease. Patients are screened not only for infiltrating cells, but also for the presence of persisting viral genome (enterovirus, cytomegalovirus and adenovirus). By investigating endomyocardial biopsies of 3,055 patients ongoing inflammatory processes in the heart could be found in 17.2%. Only 182 showed a reduced ejection fraction below 45%, fulfilling the entrance criteria for the ESETCID trial. These data imply that in symptomatic patients inflammatory heart muscle disease has to be considered regardless of left ventricular function and that endomyocardial biopsy can be an important tool for diagnosis. Virus could be detected in 11.8% (enterovirus 2.2%, cytomegalovirus 5.4%, adenovirus 4.2%).

These first epidemiological results of this prospective randomized study demonstrate that viral persistence may contribute to the pathogenesis of inflammatory heart muscle disease, and that in chronic myocarditis viral persistence occurs in a smaller percentage of patients compared to previously published studies which were performed on highly selected patients.

Zusammenfassung

Durch die Einbeziehung von immunhistochemischen Parametern in die Definition der akuten und chronischen Myokarditis hat die WHF Task Force die lichtmikroskopischen Dallas-Myokarditiskriterien erweitert. Die rasche Entwicklung der molekularbiologischen Techniken hat zahlreiche ätiologische und pathophysiologische Mechanismen der entzündlichen Herzmuskelerkrankungen geklärt. Die Therapie der dilatativen Kardiomyopathie mit Inflammation wird dagegen noch immer kontrovers diskutiert. Der American Myocarditis Treatment Trial konnte keinen signifikanten Unterschied in der Verbesserung der Ejektionsfraktion bei Patienten mit aktiver Myokarditis in der mit Cyclosporin/Azathioprin behandelten Gruppe im Vergleich zur Plazebogruppe zeigen.

In der Europäischen Studie über Epidemiologie und Therapie von entzündlichen Herzmuskelerkrankungen (ESETCID) werden Patienten mit akuter oder chronischer Myokarditis entsprechend der Ätiologie der Erkrankung behandelt. Die Endomyokardbiopsien der Patienten werden nicht nur nach Entzündungszellen, sondern auch auf persistierendes Virusgenom (Enterovirus, Zytomegalievirus und Adenovirus) untersucht. Bei der Untersuchung der Endomyokardbiopsien von 3 055 Patienten konnten in 17,2% der Fälle entzündliche Prozesse im Herzmuskel diagnostiziert werden. Nur 182 Patienten hatten eine Ejektionsfraktion unter 45% und erfüllten die Eingangskriterien der ESETCID-Studie. Diese Daten zeigen, dass bei symptomatischen Patienten entzündliche Herzmuskelerkrankungen in die Differentialdiagnose einbezogen werden müssen, unabhängig von der linksventrikulären Funktion, und dass die Endomyokardbiopsie eine wichtige diagnostische Methode darstellt. Persistierendes virales Genom konnte in 11,8% der Patienten (Enterovirus 2,2%, Zytomegalievirus 5,4%, Adenovirus 4,2%) nachgewiesen werden.

Diese ersten epidemiologischen Ergebnisse der pro-spektiven randomisierten Studie zeigen, dass die Viruspersis-tenz zur Pathogenese der entzündlichen Herzmuskelerkrankung beitragen kann. Eine Viruspersistenz im Myokard von Patienten mit chronischer Myokarditis konnte allerdings seltener nachgewiesen werden als in früheren Studien, die im Gegensatz zu unserer prospektiven Untersuchung an einem hoch selektierten Patientengut nur retrospektiv durchgeführt wurden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Consortia

Additional information

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hufnagel, G., Pankuweit, S., Richter, A. et al. The European Study of Epidemiology and Treatment of Cardiac Inflammatory Diseases (ESETCID) First Epidemiological Results. Herz 25, 279–285 (2000). https://doi.org/10.1007/s000590050021

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s000590050021

Navigation