Skip to main content
Log in

Fluid management in haemophilus influenzae meningitis

  • Originalia
  • Published:
Infection Aims and scope Submit manuscript

Summary

The fluid management of 50 children withHaemophilus influenzae type B meningitis was reviewed. Clinical hydration status on admission, serum sodium values, and overall fluid balance was assessed to determine the contribution of empiric fluid restriction in preventing the development of syndrome of inappropriate antidiuretic hormone (SIADH). Thirty-three of 50 patients were well hydrated on admission. Sixteen of 50 patients (32%) initially had signs of dehydration and five out of 16 were in shock. Only two patients had evidence of SIADH. Twenty patients were empirically fluid restricted, including one who proceeded to develop SIADH; thirteen were not fluid restricted, and sixteen who were dehydrated received replacement fluids in addition to the usual maintenance fluids. None of these patients developed SIADH. As fluid depletion was more common than excessive fluid retention in our patients, empiric fluid restrictions could not be justified. Careful, individualized monitoring of the clinical state of hydration, electrolytes and osmolalities is suggested to guide the fluid management in these patients.

Zusammenfassung

Die Flüssigkeitsbilanzierung bei 50 Kindern mit Haemophilus influenzae Meningitis wurde kritisch ausgewertet. Der klinische Hydratationszustand bei Einweisung, die Serumnatriumspiegel und die gesamte Flüssigkeitsbilanz wurden bestimmt, um festzustellen, welchen Beitrag die empirische Flüssigkeitsrestriktion zur Verhütung der Entwicklung eines Syndroms der unangemessenen Adiuretinsekretion (SIAH) leistet. Dreiunddreißig der 50 Patienten waren bei Einweisung in gut hydriertem Zustand. Sechzehn der 50 Patienten hatten anfangs Zeichen der Dehydrierung, und fünf von 16 befanden sich im Schock. Nur zwei Patienten hatten Symptome eines SIAH. Bei zwanzig Patienten wurde die Flüssigkeitszufuhr eingeschränkt, ein Fall eingeschlossen, bei dem sich im Verlauf der Erkrankung ein SIAH entwickelte. Bei dreizehn wurde die Flüssigkeit nicht eingeschränkt und bei sechzehn Kranken mit Dehydratation wurde zusätzlich zur Erhaltungsmenge das Flüssigkeitsdefizit aufgefüllt, keiner dieser Patienten entwickelte ein SIAH. Da bei unseren Patienten häufiger ein Flüssigkeitsmangel als eine Flüssigkeitsretention angetroffen wurde, ergab sich keine Rechtfertigung für eine empirische Flüssigkeitsrestriktion. Die sorgfältige klinische Überwachung des Hydratationszustandes, der Elektrolyte und der Osmolalitäten wird zur Überwachung der Flüssigkeitsbilanz bei diesen Patienten empfohlen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Literature

  1. Nyhan, W. L., Cooke, R. E. Symptomatic hyponatremia in acute infections of the central nervous system. Pediatrics 18 (1956) 604.

    Google Scholar 

  2. Kaplan, S. L., Feigin, R. D. The syndrome of inappropriate secretion of antidiuretic hormone in children with bacterial meningitis. J. Pediatr. 92 (1978) 758–761.

    Google Scholar 

  3. Freedman, A. L., Segar, W. E. Antidiuretic hormone excess. J. Pediatr. 94 (1979) 521–526.

    Google Scholar 

  4. Segar, W. E., Moore, W. W. The regulation of antidiuretic hormone in man. I. Effect of changes in position and ambient temperature on blood ADH levels. J. Clin. Invest. 47 (1968) 2143–2151.

    Google Scholar 

  5. Feigin, R. D., Stechenberg, B. W., Chang, M. J., Dunkle, L. M., Wong, M. L., Palkes, H., Dodge, P. R., Davis, H. Prospective evaluation of treatment ofHaemophilus influenzae meningitis. J. Pediatr. 88 (1976) 542–548.

    Google Scholar 

  6. Smith, J. F., Landing, B. H. Mechanisms of brain damage inH. influenzae meningitis. J. Neuropathol. Exp. Neurol. 19 (1960) 248–264.

    Google Scholar 

  7. Ware, S. J., McLaughlan, S. Haemophilus meningitis in Portsmouth. Lancet II (1978) 197.

    Google Scholar 

  8. Herson, V. C., Todd, J. K. Prediction of morbidity inHaemophilus influenzae meningitis. Pediatrics 59 (1977) 25–39.

    Google Scholar 

  9. Winter, R. W. The Body Fluids in Pediatrics. Little Brown, Boston, 1973, p. 434.

    Google Scholar 

  10. Lam, A., Sibbald, W. J., Boone, J. Transient diabetes insipidus as a complication ofHaemophilus meningitis. Pediatrics 61 (1978) 785–787.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Prince, A.S., Neu, H.C. Fluid management in haemophilus influenzae meningitis. Infection 8, 5–7 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01677391

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01677391

Keywords

Navigation